Fondtorgsnämnden publicerar förtydliganden som svar på inkomna synpunkter kring utkast på delar av upphandlingsmaterialet
Fondtorgsnämndens kansli har granskat samtliga synpunkter som inkommit på det utkast på delar av upphandlingsmaterialet mellan den 24 februari och 17 mars 2023. Synpunkterna är viktiga för Fondtorgsnämndens utformning av det upphandlingsmaterial som kommer att användas i upphandlingarna av fonder till premiepensionens fondtorg. Som svar på inkomna synpunkter publicerar Fondtorgsnämnden förtydliganden och svar på de frågor som går att delge innan den första upphandlingen annonseras. Alla kommentarer och frågor som inkommit har tagits i beaktande.
Upphandling av fonder inom ramen för socialförsäkringssystemet
Fondtorgsnämnden ska upphandla fonder till premiepensionens fondtorg, vilket är en del av det svenska socialförsäkringssystemet. Därför måste det i upphandlingarna ställas särskilda krav för att säkra pensionsspararnas intressen. Premiepensionens fondtorg ska erbjuda fonder av hög kvalitet, med målet att skapa en tryggare och högre pension för pensionsspararna. För att skapa förutsättningar för detta kommer Fondtorgsnämnden bland annat att utgå ifrån internationell branschpraxis för upphandling av fonder. Omfattningen av upphandlingsmaterialet är i linje med gängse standard i branschen.
Lagkrav
För att upphandla fonder inom ramen för det svenska socialförsäkringssystemet har Sveriges riksdag stiftat två nya lagar, lag (2022:759) om Fondtorgsnämnden samt lag (2022:760) om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg. Fondtorgsnämndens verksamhet regleras även bland annat av 64 kapitlet i socialförsäkringsbalken. Eftersom det obligatoriska pensionssparandet inom premiepensionen ska bidra till att trygga framtida försörjning för pensionärer och därmed minska den ekonomiska risken för staten, ställer Fondtorgsnämnden högre krav på fondförvaltare och fonder vid upphandling än krav som ställs enligt andra regelverk. Vid upphandling ska Fondtorgsnämnden behandla fondförvaltare på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt iaktta principerna om öppenhet, proportionalitet och ömsesidigt erkännande.
Fondtorgsnämnden har tagit till sig av de synpunkter som inkommit kring innehållet i utkastet till upphandlingsmaterial, inklusive frågor kopplade till behandling av personuppgifter. Fondtorgsnämnden har i sitt vidare arbete med utformningen av materialet tagit hänsyn till dessa synpunkter.
Upphandlingsmaterialets utformning
Upphandlingsmaterialet avses normalt komma att bestå av totalt fem dokument; upphandlingsinstruktioner, uteslutningsgrunder och obligatoriska krav, anbudsunderlag, upphandlingsspecifikation samt fondavtal. Utkast på delar av de fyra förstnämnda dokumenten var del av den marknadsdialog som Fondtorgsnämnden bedrev under februari och mars 2023. Vilket upphandlingsmaterialet slutligen blir kan dock skilja sig från upphandling till upphandling eftersom upphandlingsmaterialet måste anpassas till varje upphandling.
De inkomna synpunkterna från marknaden har visat på behovet av att förtydliga innehållet i upphandlingsmaterialet. När den första upphandlingen annonseras kommer upphandlingsmaterialet till exempel innehålla en uppdaterad definitionslista samt, om lämpligt, hänvisning till internationella standarder. Frågorna i upphandlingsmaterialet kommer att vara tydliga och utförligt förklarade. Hur respektive tilldelningskriterium kommer att utvärderas kommer att tydliggöras i upphandlingsmaterialet.
Antal och typ av fonder som kommer att ingå i den fondkategori ska upphandlas i en viss upphandling, vilka krav som gäller för kategorin, nuvarande förvaltat kapital under kategorin som ska upphandlas samt eventuella krav på förståelse för hur bolagsstyrning bedrivs på de marknader som omfattas av upphandlingen kommer tydligt framgå av upphandlingsmaterialet för respektive upphandling.
Avgifter
Den rabattmodell för avgifter som tidigare funnits för fonderna på premiepensionens fondtorg kommer att upphöra och ersättas med upphandlade avgifter. Fondtorgsnämnden har beaktat synpunkterna som rör möjligheten att justera avgiften. Syftet med ett sådant förfarande är att tillvarata spararnas intressen. Processen kommer att beskrivas i upphandlingsmaterialet och kommer att följa de unionsrättliga principerna om likabehandling med mer.
Informationen som fondförvaltaren delger i anbudet
Fondtorgsnämnden kommer att granska och utvärdera de inkomna anbuden. Upphandlingens intervjufas syftar till att validera informationen i de skriftliga anbuden och kan inte leda till högre poäng på tilldelningskriterierna.
I enlighet med den svenska offentlighetsprincipen utgör inkomna handlingar till en myndighet allmänna handlingar och kan därför komma att lämnas ut i sin helhet om någon begär att få ta del av dem. Uppgifter som skyddas av sekretess lämnas däremot inte ut. Det är därför viktigt att fondförvaltaren anger och motiverar vilken eventuell information som den anser bör omfattas av sekretess när anbudet skickas in.
Alla kommentarer och frågor som inkommit har tagits i beaktande. Svar på de frågor som går att delge innan den första upphandlingen annonseras finns publicerade här.
Fondtorgsnämnden svarar inte på frågor direkt till enskilda aktörer, utan delger hela branschen informationen samtidigt via webbplatsen.